Tyvärr är det rätt kört att hyra
Hobie men det finns på en del "sällsynta" ställen.
Hobie Cat center i Nacka Strand, Stockholm kan du hyra Hobie
18.
Utomlands finns det bra ställen
att ha hyra Hobie på, se våra länkar. Lite varning... det
finns massor med ställen som påstår att man kan hyra men
när man väl kommer dit är allt trasigt eller svindyrt.
|
Siffran anger längden i fot, en H16
är alltså 16 fot (5,1 m), en H21 är 21 fot, osv. Tiger är
18 fot. Bredden är nästan halva längden. Vi som varit med
ett tag säger bara "sexton", "tjugoetta"
osv.
|
Fort! Som fortast har en H16 gått
i 27 knop, officiellt.
De största som Foxen och Formula 21 kan nå en bit över 30
knop. Det finns inga maxfarter som kölbåtar har. Toppnoteringar
på GPS har noterats på 32 knop.
|
Ja, det gör man. Som nybörjare tippar man ofta flera gånger vid varje seglingstur när
det blåser. T o m erfarna seglare som tycker om när det går fort tippar också när det
blåser hårt. Ju mindre Hobie desto lättare tippar du. Som tur är är det lätt att
tippa upp båten igen.Faktum är att det
finns inget stadigare än en Hobie, upp-och-ner:-)
|
Inte lätt för Hobie Cat 16. Det finns ganska få och dessvärre har en del glömts bort lite här och
där. Det finns mycket fler köpare än säljare just nu. Skaffa dig information om vad som gäller
om skicket eller rådfråga någon som kan Hobie INNAN du köper.
Hobie 16-parken i Sverige är riktigt dålig så det förekommer ofta överpriser.
Mycket fina begagnade Hobie Tiger har börjat säljas 2003, bara några få år gamla exemplar och
t o m 2002 års modeller. När folk vill köpa nya på hösten/ vintern så gäller
det att passa på. Hobie Tiger säljs på stubben.
- Bli medlem i vårt förbund. Då
skaffar du dig en bra grund för kontakter.
- En del annonser brukar dyka upp
och var då på hugget
- Reka ut din omgivning och klistra
på en lapp på lämpligt objekt (kan ta ett tag).
|
Den kostar en bra slant fast i jämförelse
med liknande farkoster är det rimliga priser. Andrahandsvärdet
är högt!
En H16 kostar ca 80 - 100 000 kr.
En Hobie Tiger kostar från ca 150 000 kr fullt kappseglingsklar
med genaker.
Kolla återförsäljare av Hobie Cat under länkar >>>.En hyfsad begagnad Hobie 16 går
på ca 25 000 kr. Då ska den var hel. ren och funktionsduglig
med ev lite kringutrustning som selar etc.
En begagnad Hobie Tiger är i de flesta fall i mycket bra
skick och går på ca 90 000 om den har några år på nacken.
Se upp med äldre exemplar än -98 för dessa har inte alls
samma skrovförstärkningar och bör stå mycket lägre i pris,
kanske ner mot 50 000 kr beroende på skick.
'
|
Hela besättningen hänger i trapez på alla Hobie Cat katamaraner.
Man
hänger i en trapez (vajer från masten) som man krokar i
en sele, eftersom segelytan
är enorm relativt Hobiens vikt så måste man hänga ut för
att motverka att Hobien slår runt. Lika stor kraft det
blir i seglet när vinden tar i måste man hänga ut, vilket innebär en
viss balansakt.
Du får en otrolig kontroll på din Hobie och på det som händer runt
omkring när du hänger i trapez.
Segelytan på en H16 motsvarar lika stor segelyta som på
en ca 1,5 tons kölbåt och då väger H16 bara en tiondel så
mycket.
|
Det ser kanske svårt ut men i själva
verkat är det jättebekvämt. Bekvämare än att sitta på kölbåtars
reling.
|
Torrdräkt eller våtdräkt. Vid våra breddgrader använder de flesta torrdräkt.
Vid speciellt längre seglingar känns nästan en andningsbar torrdräkt som ett måste
för bekvämligheten. Den andningsbara torrdräkten har börjat gå ner i
pris och det finns bra dräkter från ca 6000 kr. |
Ja! Vi har prova-på-dag för ungdomar från 14 år och upp till 20 år. Riktade speciellt
mot kappseglingsklubbar. |
Visst vi brukar "lufta" några gastar ur den officiella gastlistan. Vi får mer
och mer nytta av gastlistan. Det finns ca 30 riktigt aktiva rorsmän i Sverige.
|
En H16 väger från 145 kg. Det är väldigt enkelt att torrsätta med vagn. Det går med
viss ansträngning att lyfta på 2 pers. Tigern är tung att torrsätta på 2
pers med vagn. Fast lite ansträngning är det väl värt att segla Tiger.
|
Både Tigern och H16 är trailervänliga dvs bredden är laglig på svenska vägar.
Det går bra att använda ett vanligt flak och sedan två grova reglar i
flaket, gärna hopskruvade med ytterligare 2 reglar som passar precis i
flaket
|
Konkurrensen är oftast proportionell mot antalet utövare. Visst sticker några utomlands
och rejsar så får de hårdare konkurrens och blir därför lite bättre (än vad de
skulle vara om de stannat på hemmaplan). Prova själv att vara med! De kappseglande har
inte förstått vitsen med hålla kunskaperna för sig själva utan delar gärna med
sig:-). Ju mer vi kan lära andra desto tuffare och roligare blir det,
speciellt den dagen man vill utomlands för att mäta sig mot de "stora".
|
Tips se rankingen! I Tigerklassen ca 20 och i Hobie Cat 16 ca 15 st av
mycket varierande kunnande. |
-94! fast det krävs en viss status för att kallas för SM. Nästa år har vi
Riksmästerskap (RM).
|
H16: 129,3 kg tillsammans (minimgräns enl klassregel) när det blåser "lagom".
150 kg när det blåser väldigt lite <4 m/sek eller väldigt mycket >15 sek/m.
Alltså är ca 140 kg en bra allroundvikt. Över 150 Kg är det inte bra, tyvärr, men
går faktiskt hyfsat (har det visat sig) i väldigt lätt vind. Förmodligen pga att två
skrov bär bra så länge båda ligger i vattnet. Tiger: 140 kg minst kräver
klassreglerna vilket är perfekt i lätt vind. I starkare vindar över 10 m/sek är det stor
fördel att väga betydligt mer ur fartsynpunkt/ hanteringssynpunkt. Uppemot 190 kg är inga problem för en Tiger.
Den är mycket mindre viktkänslig pga de runda skrovformerna. |
Tiger är det definitivt!! 24 Tiger finns nu i Sverige (Maj 2004) jämfört med 3 st 2001.
HC 16 har stora möjligheter eftersom det finns stort latent intresse. Annars har
den varit stabil och växt något de senaste 3 åren. Internationellt har
klassen fått en del kritik för att det är en gammal konstruktion men
marknaden har nått rekordstora försäljningar de senaste åren.
|
MEST allround för allt möjligt, kanske mest för att den inte har centerbord. Inte
snabbast men förmodligen den med MEST fartkänsla pga att den beter sig som en jolle.
Stora kattor går fort men det känns som att "stå på en brygga".
Enkel men samtidigt en stor sport att få den i balans både genom trim av
båten och balans genom att besättningen måste flytta kroppsvikten,
ständigt.
Fruktansvärt snabb i hård vind! |
GENNAKER. Att lyfta på ett skrov i medvind ok! där tar den H16. Häftig båt med klass
på väg upp! Den tar framförallt 2 tunga killar vilket H16 INTE klarar.
Många "snören" att hålla reda på. Lätt att trassla in sig och även slå
knopar på "snörena".
Otroligt snabb i nästan alla vindar! |
Svårt att göra slag. Viss teknik behöver övas. Viktkänslig. Svårt att få
tag på sjysst begagnat i Sverige. |
Lite tung (180kg) att dra upp för 2 pers om uppdragnigsrampen är brant.
|
Pga att vi kappseglar och de inte har klasser eller de är få utövare. Förbundet är
till för kappsegling. Alla andra Hobie klasser ingår GIVETVIS i vårt intresse. Det går
fortfarande att segla mot vilken annan Hobie som hels med LYS (handikappsystem), vilket vi
oxå gör.
Vill du kappsegla -Köp inte en FXone, "vanlig" 18 eller 21a!
|
Nu snackar vi entyp. I Sverige är det två klasser, Hobie Tiger och Hobie Cat 16.
I världen är det, förutom det Dragoon (13 fotare), H14, H17 och H18. |
Hobie Cat 16 och Hobie Dragoon
passar utmärkt!
Hobie Cat 16 kräver en besättningsvikt på helst 112,5 kg och vi kan rekommendera att ungdomar
kan börja segla den vid ca 14 års ålder.
Den lilla snabba roliga Dragoon katamaranen har använts till både ungdoms-EM och VM.
|
BLI MEDLEM och FÅ
KUNSKAPSBANKEN!
|